۱۳۹۱ خرداد ۲۰, شنبه

سرگشاده به اکبرآقا


گیرم که هنر و هنرمند را با سیاست کاری نیست، این درست. یادی از حسین سرشار همبازی فیلم «اجاره نشین‌ها» هم حرام است؟. خیلی دوست دارم بدانم که از خود پرسیده‌ای چه شد که سرشار یکباره ناپدید شد و پس از دو سال جسدش را در آبادان یافتند؟. شاید هم من شایعه می‌بافم!. اصلا بازیگر سینما مگر مفتش است؟ فرض بر این می‌گذاریم که اصلا شما سرشار را یادت نمی‌آید، از رامین پرچمی و زندانی شدنش خبر دار شدی؟. از پگاه آهنگرانی هم بی‌خبر ماندی؟ راستی مستندی که ساخت را دیدی؟ آن را هم ندیدی؟ پگاه را نمی‌‌شناسی یا می‌‌شناسی اما چه اهمیت دارد او هم یکی مثل میلیون‌ها دختر توسری خورده ایرانی.

 

    اکبر آقا! سینمای ایران یک جعفر پناهی دارد که مردم برای «بادکنک سفید» دوستش دارند هر چه این سال‌ها ساخت به تیر غیب توقیف گرفتار شد، حالا هم خودش را توقیف کرده‌اند خبر دار شدی؟. خودمانیم، رسول اف و مستند سازان را که بازداشت کردند باز هم دلت نلرزید که آخر اخراجی‌های ده نمکی که افتخار ندارد، که آخر چپ و راست دولا و راست شدن برای ضرغامی که آبرو نمی‌سازد. خیلی دوست دارم ببینم فردا را، که چه طور می‌توانی در چشم مادر سهراب‌ها و ندا‌ها و امیرهای پر پر شده نگاه کنی.

اصلا به ما چه دخلی دارد اکبر آقا؟. بچه نازی آباد زرنگ است. نه؟. نه برادر نه!. بچه‌های نازی آباد معرفت هم دارند از تقوایی با لقب «استاد» یاد می‌کنی اما از خود نمی‌پرسی همسرش به کدام جرم زندانی شد؟ نمی‌گویم پشت تریبون جشنواره فیلم فجر یا در برنامه هفت یا در پخش زنده پارک ملت از مرضیه وفامهر و فیلمسازان ممنوع الفعالیت حرف می‌زدی، نه. می‌گویم از خودت هم نمی‌پرسی که اگر می‌پرسیدی کارت از «مادر» به سریال «اخراجی‌ها» نمی‌رسید. می‌گویی استاد فیلم نمی‌سازد اما راستش را نمی‌گویی اکبر آقا. نمی‌گذارند فیلم بسازد. 

اکبر آقا آمریکای به قول خودت «نه نه مرده» را فراموش کن. داستان هراس صاحب مجهز‌ترین و پیشرفته‌ترین ارتش جهان از «یک پاسدار» جمهوری اسلامی هم جایی نگو، نه اینکه به تعقل گوینده شک شود، می‌ترسم به شعور شنونده برخورد. 

جناب ستارهٔ فیلم هنرپیشه ساختهٔ محسن مخملباف، ما که می‌دانیم نازی آباد هم با معرفت دارد و هم بسیجی و هم سرباز گمنام امام زمان!. نازی آباد هم مثل هر جای دیگری از آن شهر و دیار همه جور آدمی دارد، پرچم نازی آباد را علم نکن. گذشت آن زمان که این حرف‌ها خریدار داشت. مادرت شب چهارشنبه سوری رو به روی دوربین با افتخار گفت که آن محله «مجاهد» زیاد داشت اما تو با آن‌ها قاطی نشدی. بیچاره مادر نمی‌داند دیر وقتی است که با لاریجانی و ضرغامی و ده نمکی -به لطف دکوراسیون توالتی که پنجاه میلیون تومان هزینه روی دستت می‌گذارد- همنشینی. 

هیچ نظری موجود نیست: